No ticket no taco! - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Laura Haar - WaarBenJij.nu No ticket no taco! - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Laura Haar - WaarBenJij.nu

No ticket no taco!

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

08 Mei 2017 | Mexico, Playa del Carmen

Thats the spirit here! De liefde van de Mexicaan gaat door de maag!
Vandaag ben ik na een lange lange reis aangekomen bij the yak Hostel! Afgelopen 24u waren lang! Zaterdag om half 4 vertrok ik met de trein vanuit Eindhoven naar Schiphol en zondag 10.00h Mexicaanse tijd (17.00h NL tijd) arriveerde ik bij de Yak. Moe en verkouden van het vliegen! Maar.... hé... het is vakantie.... gewoon relaxen! Om een voorbeeld te geven van de mentaliteit hier, er kwam een gast vragen of hij zn kleding mocht wassen. De reactie was, "op zondag is het wasgedeelte gesloten, kom morgen ochtend even terug". Waarop hij aangaf, ja... ik ga morgen eigenlijk uitchecken... "Dan blijf je toch een dag langer?!" De reactie van die gast was alleen, 'ja, waarom ook niet... wat kost me dat?' Geweldig toch als je zo onbezorgd kunt wisselen van plan!

Terug naar mn vlucht! De eerste vlucht was een feest! "Qué tomas, tomas algo, quieres vino, mas vino, tomas algo?" Dat was het enige in het vliegtuig wat je hoorde de 2e vlucht was een godsganze-rammelkast waarvan het een "halleluja" waard is dat die veilig geland is! Thank God ja! We kregen het douaneformulier dat je als niet-mexicaan moet invullen voor de douane en natuurlijk had ik alles bij me behalve... een pen! Dus... ik vraag aan een van de dames van de aeromexico crew "heeft u een pen die ik mag gebruiken?" Waarop haar reactie was "we hebben geen pennen in het vliegtuig". Haha.. what? Dus ik vraag heel onnozel en moe "hoe moet ik die dan invullen nu?" Waarop ze zegt... weet ik niet... vraag iemand in het vliegtuig en toen dacht ik kakkk.... haha... oke Lau... zoek iemand in het vliegtuig die lijkt op een kaaskop en vraag in het Engels via de chat van het vliegtuig (je kon een stoel selecteren en op 'invite' klikken) of je een pen mag lenen. 

Waarom in het Engels? Ja, soms heb ik een 'grens' die ik even over moet om een taal te spreken... De reactie via de vliegtuigchat was "yes"... van de meneer voor me... maar... voordat ik het wist had ik ook meteen een "reismaat" en kwam diezelfde meneer ook naast me zitten! Oeps, dat was niet de bedoeling!  (Ik had 3 stoelen helemaal voor mij! Met de nadruk op "had"... toen werd het 1.5) hij vertelde veel leuke dingen over zijn eerdere reizen naar Mexico maar slapen in het vliegtuig? Ho maar! Lukt niet! Voor iedereen die de film "porque él?" (Why him?) Nog niet heeft gezien... kijken! Ik heb zoveel gelachen!!

De taalgrens duurde niet lang... zodra het personeel in het vliegtuig wist dat ik spaans sprak, konden zij spontaan geen engels meer praten... oké.... spaans dus vanaf nu! Niet foutloos... maar is niet erg! Checa qué rapido se adapten! A comer y 'a tomar algo' na de intake van vandaag 13.00h!! Wat was de intake? "Wil je een Mexicaans Biertje, wat is je doel, wanneer wil je beginnen, zullen we Tacos en Marquecitas gaan eten?" Se comen muchisssssimmmooo aqui y muy rico! Mama mía! Ya lo se despues de 24horas! 1 dia con mucho Jetleg! 1 dia con mucho CALOR y 1 dia con mucha comida! Alles draait om eten en gezelligheid!

Aqui, cuando tienen hambre o sed, cuando "necesitan" cigarrillos (si los mexicanos fumen casi todos!), cuando tienen dolores, cuando quieren yo-que-se-da-igual, van al 7ELEVEN o al OXXO. Hay uno casi todos 500metros! Son como los mini supermercaditos, que te venden absolutamente todo! Me hacen pensar a los 24h shops en los Paises Bajos! Un albert heijn no tiene todo eso! Entonces, hay comidas tipicas mexicanas en absolutamente todos lados de “tacos” hasta comidas muy ricas que nunca he visto ni pensado que existen. "Que nos vamos hacer?" A tomar algo! A tomar algo! Quieres algo? Qué? Todavia 'nos vamos a tomar algo!' Y "no ticket no taco"!

En dan de kamer! Met zn 8en op een kamer! Een Ozzie, een Californian, een Zweed, een Française en de rest ben ik nog niet achter. Acabo de conocer mis "vecinos" de nuestro Hostel en el Yak! Hay un monstruo "en la parte de arriba de la litera"!  Broma! Yo duermo "en bajo" de una litera! Pero mi vecino de arriba es un poquito raro. En este momento, no lo tengo en mi facebook/pagina entonces puedo decirlo sabes lo que dicen aqui? “There are no strangers here, only friends we haven’t met.” I love that saying!

Na m'n incheck en intake natuurlijk tijd voor meer leuke dingen! A pensar a nada! A buscar una experiencia cultural/ gastronómica/ de aventura o de relajación! Me voy a la playa... a buscar Juan Alberto! Een van de vrienden van de hosteleigenaren, een duikinstructeur genaamd Diego (uit argentinie, nu Mexican mooiboy) had nog tijd voor een citybike tour en een etentje!

Niet leuk hè in het Spaans tussendoor en dat allemaal in een dag?! Oké... nog een paar leuke feitjes van vandaag... gewoon in het NL.... omdat het kan!

Wist je dat:
- wc papier mag niet in de wc, net zoals in Afrika... alleen hier zetten ze wel een nette bak neer ipv een zak aan de deur waar je met je neus in hangt als je even "zit".
- "haast" kennen ze hier niet behalve in het verkeer. Mijn taxi chauffeur stelde zich voor als "José Speedy Gonzales, no tickets no Tacos" daar hebben ze hier "bulten" op ontworpen van ijzer... geel geschilderd, 1 rij of 2 rijen... waar je je complete auto op aan gruzelementen rijdt als je met meer dan 2km/u er over heen rijdt.
- Als je een plastic zeiltje gaat schoonmaken met een zwabber, mag je daar rustig 2u op 'aaien', geen probleem, als het daarna maar schoon is!
- ik moet mijn neus hier veel vaker snuiten dan in Nederland.
- de uitspraak van de mexicanen hier is "stop met die bullshit en ga het gewoon doen." Niet zeggen... ik zou morgen graag X willen, nee! Is er tijd nu? Ja? Ok dan gaan we toch nu! 
- er lopen hier super mega dikke grote "Leguanes" en volgens de Mexicanen worden er door autos maar weinig "geraakt".
- de 'policia turistica' ziet er in het echt ook zo uit als in de cowboyranch- films... beter goed op je spullen letten als je hier bent.
- het hostel is super goed beveiligd en ze moeten niks hebben van de taxis die voor de deur stoppen om je af te zetten. 
- naast dat je op iedere hoek een taco tentje en een Oxxo hebt, staat op iedere tegenovergestelde hoek een vrouw met een bord in haar hand "2x45, 1hora" die heel hard "massaaaakeeee" roept en iedereen probeert te belazeren met zogenaamde massages. Oh ja.... euh nee... laat ook maar! Ik ga niet meteen àlles vertellen.... ik kan hier wel een tijdje verblijven... ik vermaak me wel...! Doei!

P.s. me sigo cagando de calor! Hier geleerd dit zo te zeggen!
P.s2 shit... deze ervaring was ineens voor een gedeelte in het spaans, denk ik! Nou guys... succes met google translate voor degenen die het willen lezen en niet verstaan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Playa del Carmen

Laura

test

Actief sinds 11 Maart 2017
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 9092

Voorgaande reizen:

06 Mei 2017 - 30 Mei 2017

Vamonós Mx!

Landen bezocht: