/tʃiːˈtʃɛn iːˈtsɑː/ - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Laura Haar - WaarBenJij.nu /tʃiːˈtʃɛn iːˈtsɑː/ - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Laura Haar - WaarBenJij.nu

/tʃiːˈtʃɛn iːˈtsɑː/

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

12 Mei 2017 | Mexico, Playa del Carmen

/tʃiːˈtʃɛn iːˈtsɑː/

Vandaag bezocht ik Chitzen Itza in de staat Yucatan... bekend als ruinestad met de overblijfselen van de Maya Cultuur. Wat later in de spraak "Chingen Itza" genoemd werd.... haha, 'oepsie', maar dat lag helemaal aan het reisgezelschap en is een tell you later story! Oh god! Het klinkt misschien raar... maar ondanks dat je niet met familie/ vrienden bent, is alleen reizen geweldig! Je krijgt zoveel meer mee van de cultuur en de omgeving die in Mexico helaas niet altijd Rozengeur en Manenschijn is. Maar... Chitzen Itza is echt een Schitterende plek en belangrijk cultureel erfgoed van-in- èn voor Mexico. (Toerisme, geld) Om er te komen heb  je een ongeveer 2u durende Busreis van Playa Del Carmen langs heel veel verschillende armere dorpjes in Mexico. De verschillen zijn enorm waardoor het niet veilig is om als toerist "alleen" op sommige plekken te komen. Tussen de "middenklasse" en de "unsafe very poor" zit een categorie wat een super mooie cultuur is. 

Zodra je de "playa" met de 5th avenida verlaat, en je gaat 10 blokken verder landinwaards krijg je de echte Mexicaanse Restaurantjes waar op de hoeken de kinderen van 10-12 jaar in Mexicaanse Schooluniformen stiekem met elkaar staan te knuffelen. Zo schattig! Als je het stomme bandje van het hostel van je pols afhaalt en je doet een lange broek met een shirt aan... dan val je niet op en kan je prima veilig hier rondstruinen en een complete mexicaanse maaltijd eten voor 40 Pesos!! (Ongeveer 2 euro!) Diezelfde maaltijd is op 5th avenida ongeveer 249 pesos! (Nog niet duur... en precies hetzelfde... maar hé... ik wil ook cultuur zien en meemaken! Dus soms gewoon een beetje weg gaan van de toeristen!)

Via een van de vele Cenotes reisden we richting Chitzen Itza. Ik heb voor Volgende week een Cenote tour op de planning staan! Bij deze overigens prachtige Cenote waar we op de heenweg zijn gestopt durfde ik nog niet het water in... super zonde! Ik heb enkele Super Grote muggenbulten (mega allergische reactie) die na een overval van de apotheek gelukkig minder aan het worden zijn! Maar wilde ze niet "infecteren" met water wat mogelijk niet schoon is. Maar wat is het prachtig!

En het reisgezelschap dus.. even terug!? Een familie van 23-en-een-halve-man! (Ja, er was er een zwanger in de familie Martinez die telde voor 1.5 zei "Tio" Martinez) Bij mij in de bus had ik dus een geweldig mexicaans reisgezelschap, Los Martinez. Ik was samen met een andere Duitse mevrouw (Marion een internationaal kunst artieste in schilderen, overigens niet te verstaan in Duits!) de enige 'alleen reiziger' maar we werden meteen 'opgeslokt' en geadopteerd door de mexicaanse familie die bestond uit abuelo, abuelita, 3 hermanas/hijas, 1 hermano/ hijo, (las tías) y tooooodossss sus hijos y bébé Carlito. Marion en ik werden in de familie opgenomen alsof we er al jaren bij hoorden. Een super warm gezin van Opa en oma, hun 3 dochters en hun zoon en alle kinderen daarvan in de leeftijd 26 tot 7 en een kleine baby Carlito. Een super warm gezin dat duidelijk door elkaar opgevoed wordt en dat respect heeft voor elkaar. 

In de bus.... zij kletsen.... doen spelletjes, hebben een telefoon maar gebruiken die niet... ze zijn allemaal bezig met elkaar en met.... etennnn! En zodra er eten is, komt de een na de ander 'quieres?' (Wil je ook?) en Come-te-lo (hier eet-proef!) Zo stonden ze erop dat wij als "kaaskoppen" hun Churros probeerden en de chips met pitte saus was zo heet dat je mond na 10minuten nog in de fik stond! Haha en die kinderen maar lachen en vragen stellen over NL en grappen maken in de bus. Zodra we over muziek gingen praten was het hek van de dam! Ze wilde weten welke spaanstalige nrs wij kenden en begonnen met Despacito, Bicicleta, el Taxi, en Cielito Lindo... er werd zo hard gezongen en gedanst in de bus dat 'Tio' zn handen op zijn rug deed en zn Mexicaanse danspasjes tevoorschijn haalde wat er ongeveer uit zag als categorie "Cotton Eye Joe", de zumba dames begrijpen wat ik bedoel...

En dan Zumba... Stel je voor... denk aan een sportschool... kies daar de 5 'meest gespierde allerbreedste mannen' uit, van die 5 kies er dan enkele die op mannen vallen (veel mannen hier.... tenminste in de sportwereld) vervolgens filter op uiterlijk categorie: supermegabruin veel tattoos als in... over je hèle lichaam, 'snel' kapsel en grootste Big Smile... dan heb je pretty much je mexicaanse mooiboy voor ogen... de muziek.... categorie 'Let's get Loud'... de pasjes... super simpel maar niet een choreo te noemen... ja... er was herhaling... maar dit??!!! GEEN nummers van Zumba.... met zijn rug naar ons toe DE HELE LES... en het enige wat hij deed was... in de spiegel naar zichzelf kijken hoe 'sexy' hij was met zijn eigen 'bewegingen'.... omg... dit was.... ik weet niet wat dit was maar ik ben flabbbbbergasted XXL-tot-de-macht-1000-in-het-kwadraad! Ik dacht dat sommige vrouwen "erg" waren met een spiegel en de gezichten die ze kunnen maken... maar deze man... Ik wil hem niet "beledigen" dus ik heb niks gezegd (ja echt... misschien moet ik zeggen... ik heb nóg niks gezegd) maar dit mag echt geen zumba genoemd worden... er waren ook maar inclusief mij 6 mensen in de les... en dat voor een SUPER DRUKKE MEGA GROTE sportschool hier in Playa. Zal ik terug gaan volgende week? Hmmmmmzzz.... ik weet het niet.... hij is zelfs niet op de lijst van Zumba.com terug te vinden dus waarschijnlijk kan hij er niks aan doen... geloof me... ik kan maar half omschrijven hoe erg dit was... al was er één van de dames in de groep met pipilangkous vlechtjes die dit uur als een Paringsdans ervaarde en daadwerkelijk al haar charmes (ahum) in de strijd gooide om voor hem super sexy te zijn. Weet je dat het SUPER MOEILIJK is om "uit de maat van de muziek XXL" te dansen? Dit was categorie Zwanenmeer op muziek Hiphop hahahahahaha.... dit teruglezende klinkt het offensive... maar zo wil ik niet zijn... het is slechts een ervaring... misschien kan ik die beter terug geven als terugkoppeling aan de sportschool over 2.5 week!

Soms zie je zo... bij kleine dingen als een uurtje zumba... hoe "verwend" wij zijn 'thuis', met onze eigen intructors in het Nederlandse waar veel dingen super goed geregeld zijn en mensen een andere "kijk" hebben op hoe iets hier gezien wordt. Soms ga je door een ervaring in een ander land... zoveel meer waarderen wat je zelf thuis daadwerkelijk hebt...

Afgelopen paar dagen heb ik ook ervaren hoe de Crossfitlessen hier zijn... die zijn SUPERMEGAFUCKINGGOED! Ik moet echt kruipend naar "huis" na de les en de 2 dagen erna kan je alleen maar voor 200% aanwezig zijn en je voor 60% inzetten! Haha! Lea en haar husband... zij zijn geweldig... tevens is het heel leuk om als je "kapot" bent van vermoeidheid, begeleid te worden in het spaans... de "qué" en "cómo" vliegen eruit alsof zij moet denken dat ik dom ben als ze iets roept naar mij... haha!

De Personal training en fitness lessen... ik mag bij 2 sportscholen en een Hotel onbeperkt naar binnen om mee te doen met de lessen en gebruik te maken van hun Gym's... ik heb met 3 instructeurs afspraken gehad... maar als je hier een afspraak maakt met een Mexicaan... neem jouw afspraak met een "korreltje zoud" en make sure dat je super blij bent als ze komen! Haha... bij mijn eerste personal training moest ik om 10u smorgens in de gym zijn voor een intake. Deze "afspraak" was bevestigd door de Gym, door de Personal Trainer "Joël" [Choooooèlll] via Whatsapp èn door de manager van het Hostel waar ik ben. Dus... iedereen die mij kent... beter een kwartier te vroeg dan een minuutje te laat... ik was daar kwart voor 10. Om 10u geen Choooooèl, om 10.05h... geen Choooooèl... ik dacht... hmzz Lau.... je moet gewoon eventjes een beetje geduld hebben... om 10.15h geen Choooooèl.... bij de receptie gevraagd.... "neeee het wordt geen 10u maar 11u... ben je er dan nog?" Ik in al mijn politeness oke... ik ga naar de fitness ik zal er zijn om 11u... maar guess what...  11u weer geen 'Joél' tot om 11.10h was hij eindelijk daar met de mededeling "zullen wij een afspraak maken voor morgen om 10u?" Nou... ok... ik kom morgen om 10u....

DE VOLGENDE DAG... om 10u... ik naar de sportschool... voor mijn personal training... om 10u.. naar Joél... "oh no Laura, I am sorry... I am with a client..." what? Fuck you... I am your client too... "yeah I am really sorry but please tell me another day you can be here." Natuurlijk waren ze allemaal "berrie sorrie" maar daar heb ik niks aan in deze.... er is nog een afspraak vandaag om 13.00h... als hij niet komt ga ik geen nieuwe afspraak maken. Zo waren er nog enkele afspraken met andere Mexicanen en they seem to go all in the pretty much same way.... hmzzz.... culture clash? Money? The weather? Attitude? I dont know...

To be continued.... zumba girls... veel plezier vanavond... het is vandaag vrijdag toch? 

Hugs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Playa del Carmen

Laura

test

Actief sinds 11 Maart 2017
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 9089

Voorgaande reizen:

06 Mei 2017 - 30 Mei 2017

Vamonós Mx!

Landen bezocht: